De vraag
In deze derde fase van het project wordt het voorkeursbesluit voor de Visartsite verder uitgewerkt tot een realiseerbaar plan. Gezien de ingrijpende veranderingen die een nieuwe zeesluis en een nieuwe weginfrastructuur met zich meebrengen, is er nood aan communicatie naar de grote groep betrokken stakeholders. Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken vond in Connect de juiste partner om strategie, advies, uitwerking en grafische ondersteuning van de communicatie én participatie te verzorgen in de uitwerkingsfase van het project.
De aanpak
Op basis van grondig onderzoek en analyse ontwikkelde Connect in samenwerking met zelfstandig communicatieconsultant An Luyten een strategisch communicatieplan. Wij verzorgen ook de uitvoering van dat plan en de operationele projectcommunicatie. We ondersteunen de studiebureaus door hun technische werk om te zetten naar toegankelijke informatie voor het brede publiek, zowel op redactioneel als grafisch niveau.
Als participatiemanager stippelde Connect ook het participatietraject uit voor de leefbaarheidsstudie in de uitwerkingsfase. We lanceerden een enquête voor iedereen die regelmatig in Zeebrugge vertoeft. Nadien organiseerden we fysieke participatiemomenten waarin de omwonenden konden meedenken over maatregelen die voor hen de leefbaarheid verbeteren tijdens en na de werken aan de nieuwe zeesluis.
Resultaat
We betrekken en informeren de buurt via infomomenten, infokranten, digitale nieuwsbrieven, infoposters, video’s en een projectwebsite als centraal informatiekanaal. Met onze eigen videoreeks ‘Zicht op Zeebrugge’ brengen we inwoners en ondernemers uit Zeebrugge in beeld en laten we hen vertellen hoe de nieuwe sluis een hefboom kan zijn voor Zeebrugge. Met aandacht voor lokale gevoeligheden en in dialoog met omwonenden en stakeholders delen we informatie op een toegankelijke en betrokken manier. Want complexe projecten verdienen een frisse en begrijpelijke aanpak.