Vijf communicatielessen van
A2-Maastricht

Eind 2016 is de Koning Willem-Alexandertunnel door Maastricht-Oost in gebruik genomen. Een grote verandering voor de mobiliteit en het leefklimaat. Van het verkeer gaat 80% voortaan ondergronds. Bovengronds wordt de Groene Loper aangelegd, die wijken opnieuw met elkaar verbindt. In 2018 wordt het openbaar gebied verder ingericht en woningbouw volgt in de jaren daarna. Mooie resultaten, maar Maastricht-Oost en weggebruikers moesten wel zo’n zes jaar flink door het stof. Toch is het gelukt om het proces zo goed mogelijk te laten verlopen. Connect stond mee aan de lat voor communicatiestrategie en uitvoering. Wat leert dit project ons op vlak van communicatie?

1. Manage de verwachtingen.
Toon niet alleen de mooie toekomsplaatjes, maar communiceer proactief over de overlast voor bewoners en weggebruikers. Bij A2 Maastricht werd er veel aandacht besteed aan de harde realiteit met meevallers en tegenvallers. Zo manage je de verwachtingen en krijg je uiteindelijk meer draagvlak.

2. Maak communicatie menselijk.
Toon de mensen die het project samen realiseren. A2 Maastricht werkte daarbij met ‘A2-Stewards’, die in de buurt van de werkzaamheden aanwezig waren. Omwonenden konden bij hen terecht met vragen en klachten. Bouwvakkers gaven zelf ook uitleg over hun werkzaamheden.

3. Werk samen.
Voor A2 Maastricht werd één gezamenlijk communicatieteam gevormd, met betrokken overheden en aannemers. Zo ontstond er een eenduidige, tijdige en complete communicatiestroom.

4. Stimuleer mensen om hun verhaal te vertellen.
‘Hun tunnel’ wordt ‘onze tunnel’. Geef omwonenden de gelegenheid hun eigen verhalen te vertellen. Zo kunnen ze transformeren van ‘stakeholders’ in ‘shareholders’.

5. Communiceer veel.
Je kunt over grootschalige infraprojecten niet snel teveel communiceren. De continue communicatiestroom hielp enorm bij A2 Maastricht, waar behalve social media ook o.a. de lokale radio- en TV-zenders werden ingezet.

Succesvolle communicatie begint met een sterke strategie. Vervolgens is het een kwestie van doen en volhouden. Connect – het communicatiebureau van Project A2 Maastricht – ondersteunt u graag bij dit volledige proces. Wilt u meer weten? Bel dan eens met Han Gootzen via 06 53 20 81 26.


(Copyright foto: Peter Wijnands)