Een aantrekkelijke smoel voor de Gezondste Regio

De gezondste regio worden van Europa. Dat is de stip op de horizon waar regio Noord-Limburg naar toe werkt. Ambitieus? Ja zeker! Voor deze ambitieuze doelstelling organiseren omgeving, onderwijs, ondernemers en overheid zich in een Quattro-Helix-samenwerking. Zij vroegen Connect om een heldere positioneringsstrategie waarbij nadrukkelijk oog is voor de politiek-bestuurlijke verhoudingen.

Vraag

Welke positionering past bij regio Noord-Limburg én de ambities die zij heeft? Hoe bouw je een merk met vier samenwerkingspartners die ieder hun eigen achterban heeft? En hoe ga je om met verschillende logo’s, namen en labels? Met die vragen in het achterhoofd, zocht regio Noord-Limburg een communicatiebureau met ruime ervaring in het publieke domein en kennis van zowel strategie als uitvoering. Want ze waren op zoek naar een heldere positioneringsstrategie waarbij de Gezondste Regio een échte beweging in gang zet. Tegen die uitdagende klus zei Connect geen nee! Als kritische partner, met oog voor de omgeving waarbij zowel denken áls doen in het DNA zit, is deze opdracht ons op het lijf geschreven.

Aanpak

In deze complexe omgeving startten we met een grondige analyse. Daarbij spraken we met de bestuurlijke achterbannen van de Quattro Helix-partners. En dat deden we niet van achter ons bureau, maar in het veld. In duo’s liepen we ommetjes in de regio met de top 10 stakeholders. Aan de hand van die inzichten, organiseerden we verschillende verdiepende werksessies om invulling te geven aan het strategische én praktische advies.

Bij de ontwikkeling van ieder product stelden we onszelf de vraag: hoe kunnen we bestuurders aan de voorkant betrekken, zodat we aan de achterkant een gedragen uitwerking realiseren? We hielden daarnaast intensief contact met communicatieadviseurs uit de regio om te bekijken hoe we de boodschap en bijbehorende acties goed konden laten landen in de verschillende gemeenten.

Resultaat

In deze aanpak had Connect zowel de politiek-bestuurlijke omgeving scherp in het vizier, als oog voor een vooral aantrekkelijke vertaling van de ambitieuze doelenstellingen van dit project. Die combinatie van strategie en uitvoering leverde de Gezondste Regio een aantrekkelijk positioneringsverhaal, heldere merkenarchitectuur met kwaliteitslabels voor partners, een huisstijlhandboek, een aantal eerste communicatiemiddelen, zoals een website en animatievideo, een strategisch communicatieplan én advies over de organisatie van de communicatie, inclusief rolverdeling op.

Facts & Figures

  • Regio Noord-Limburg bestaat uit 8 gemeenten.
  • Er wonen zo’n 280.000 inwoners in de Gezondste Regio.
  • 6 partners dragen inmiddels het kwaliteitslabel.

Ik heb de samenwerking met Connect als enorm prettig ervaren. In de complexe omgeving waarin jullie terecht kwamen, bleven jullie stevig rechtop staan. Dankzij de juiste kritische vragen en de manier van aanpak ligt er een strategisch én praktisch advies waarmee wij vooruit kunnen.

René van Loon, Directeur Regio Noord-Limburg

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Remy

cases

Strategisch plan voor zichtbaarheid en positionering WIJeindhoven-Buurt in Bloei
Case

Strategisch plan voor zichtbaarheid en positionering WIJeindhoven-Buurt in Bloei

WIJeindhoven

Multichannel communicatiecampagne voor wijkparticipatie in Stad Vilvoorde
Case

Multichannel communicatiecampagne voor wijkparticipatie in Stad Vilvoorde

Stad Vilvoorde

Communicatiestrategie voor Brabants erfgoedbeleid
Case

Communicatiestrategie voor Brabants erfgoedbeleid

Provincie Noord-Brabant