Multichannel communicatiecampagne voor wijkparticipatie in Stad Vilvoorde

Gedurende vier jaar een participatietraject uitrollen voor acht wijken inclusief uitvoering, dat was de ambitie van Stad Vilvoorde. Maar hoe spoor je inwoners aan om ideeën te geven over de mobiliteit en openbare ruimte in hun wijk? Hoe bereik je zoveel mogelijk buurtbewoners in een diverse stad als Vilvoorde? Samen met strategisch communicatiepartner The Middle Men werkte Connect hiervoor een doeltreffende en uitnodigende campagne uit, ‘Vilvoorde is van jou. Maak er iets van’. 

Vraag

Stad Vilvoorde is een jonge, snelgroeiende gemeente met een industrieel verleden. Zo telt de stad ongeveer 45 000 inwoners en meer dan 100 verschillende nationaliteiten. Met een participatietraject wilde Vilvoorde deze inwoners de kans geven om mee te denken over de toekomst van de stad. De boodschap: hoe kunnen we Vilvoorde nog mooier, groener en verkeersveiliger maken? Alle dromen en ideeën waren welkom, liefst van zoveel mogelijk verschillende Vilvoordenaars. De campagne die we lanceerden moest dus laagdrempelig, visueel, aanwezig en uitnodigend zijn voor iedereen. En daarvoor heeft Connect een grote troef achter de hand … 

Aanpak

Connect beschikt namelijk naast handenvol ervaren communicatieadviseurs ook over een eigen grafische afdeling. Tijdens een brandingtraject kwamen we zo samen tot een herkenbaar campagneconcept en bijhorende huisstijl, die bovendien aanpasbaar was per wijk. Met “Vilvoorde is van jou. Maak er iets van” tonen we foto’s van de Vilvoordenaren zelf. Zo laten we zien dat iedere Vilvoordenaar, jong en oud, groot en klein, zelf kan dromen over zijn of haar wijk.

Om met dit campagnbeeld zoveel mogelijk mensen te bereiken, kozen we voor een multichannel communicatiecampagne, met zowel offline als online kanalen. Zo plaatsten we posters in bushokjes en stadsgebouwen, ontwierpen we een levensgroot fotokader, krijt voor op straat, flyers, bewonersbrieven, totebags, en leverden we visuals voor website, sociale media en het digitale participatieplatform. Voor de ideeënmarkten maakten we ook droomboxen waarin mensen hun dromen konden achterlaten. Op een projectzuil in de stad konden mensen zelf met krijt hun ideeën tekenen of schrijven. Ook werkten we samen met de lokale radiozender Moetoen aan een speciale uitzending over de campagne.

Resultaat

Door een waaier aan communicatiemiddelen slaagden we erin om onze boodschap te verspreiden bij de diverse Vilvoordse bevolking. Zij dienden digitaal via mijn.vilvoorde.be of fysiek tijdens de ideeënmarkt in de verschillende wijken heel wat mooie ideeën in. Vilvoorde gaat hier nu mee aan de slag, om de stad mooier, groene en verkeersveiliger te maken. Missie geslaagd!  

Facts & Figures

  • In iedere wijk verzamelden we meer dan 300 ideeën via de ideeënmarkt en het digitale participatieplatform mijn.vilvoorde.be.   
  • Sinds de start van de campagne kwamen er al 308 registraties bij op het digitale participatieplatform. Het aantal actieve gebruikers ligt hiermee 2 tot 3 maal hoger dan de meest actieve periode in het verleden. 
  • In iedere wijk denkt een bewonerspanel van 15 inwoners mee na over de verder uitwerking van de verzamelde ideeën.

  

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Sanne

cases

Case

Projectcommunicatie en participatiemanagement voor Nieuwe Sluis Zeebrugge

Departement Mobiliteit en Openbare Werken – Afdeling Maritieme Toegang

Case

Debatfestival Beleidsplan Ruimte Limburg (BE) zorgt voor draagvlak

Provincie Limburg

Case

Strategische communicatiebegeleiding van A tot Z voor Limburg.net, de grootste afvalintercommunale van Vlaanderen

Limburg.net