Veiligheids- en minderhinder-communicatie voor Aquafin

Aquafin zuivert het huishoudelijk afvalwater in Vlaanderen door middel van rioleringswerken en de installatie van waterzuiveringsinstallaties. Werken met een impact op de omgeving, waarbij duidelijke communicatie over mogelijke hinder, bereikbaarheid, maatregelen en veiligheid nodig is. Connect ondersteunt Aquafin bij de veiligheids- en minderhinder-communicatie. 

Vraag

Aquafin klopte bij Connect aan met een vraag naar communicatieondersteuning tijdens de coronapandemie. Fysieke infomarkten waren onmogelijk geworden, dus moesten zij op zoek naar een alternatief. Daarnaast vond Aquafin het tijd om de huisstijl van de minderhinder- en veiligheidscommunicatie in een nieuw jasje te steken. Die stijl zou doorgetrokken moeten worden in diverse communicatiemiddelen: van PowerPoint-presentaties en 3D-illustraties tot affiches, folders, (animatie)video's en zoveel meer. Connect ging met deze vragen aan de slag.

Aanpak

We trapten onze samenwerking af met de ontwikkeling van een achttal animatievideo's die dienden als digitaal infomoment voor diverse gemeenten. We maakten een combinatie van toelichting door experts en geanimeerde illustraties zoals kaartmateriaal en kleine infographics. Dit in een volledig eigen minderhinder-huisstijl. De toon was gezet en we konden (post-corona) met een vast team van een communicatieadviseur, twee vormgevers, een fotograaf en een videograaf aan de slag voor de verdere uitwerking van de minderhinder- en veiligheidscommunicatiemiddelen. Waar de focus tot dan vooral gericht was op de missie en doelen van Aquafin, vertrokken we nu meer vanuit het perspectief van de burger: wat is het resultaat van de werken voor de omwonenden en handelaars, welke impact brengen de werken met zich mee en hoe milderen we de hinder zoveel mogelijk? De antwoorden op die vragen staan vanaf dat moment centraal in zowel de huisstijl als de communicatie. 

Resultaat

Dankzij twee uitgebreide huisstijlgidsen krijgt de communicatie over twee heel belangrijke thema's binnen Aquafin - minderhinder en veiligheid - een eigen, duidelijk herkenbare identiteit. Kant-en-klare templates met invulvelden zorgen ervoor dat projectleiders makkelijk zelf de informatie op maat van het project kunnen aanpassen. Wij ontzorgen de communicatieverantwoordelijken met de ontwikkeling van nieuwe middelen, zodat de boodschappen steeds mooi samenhangen en de informatie overal consistent is. 

Facts & Figures

  • We maakten al 8 animatievideo's voor Aquafin
  • 8 gif's in de basispresentatie tonen hoe de werken verlopen
  • Alle Vlaamse waterlopen samen zijn 16.000 km lang

“Wat ik vooral op prijs stel? Het korte, tussentijdse overleg terwijl we samen (ook een heel belangrijke) het project uitwerken. Zo kort op de bal kunnen spelen, geeft rust.“

Carl Van Kerkhoven, Communicatiemedewerker Aquafin

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Mauranne

cases

Projectcommunicatie en participatiemanagement voor Nieuwe Sluis Zeebrugge
Case

Projectcommunicatie en participatiemanagement voor Nieuwe Sluis Zeebrugge

Departement Mobiliteit en Openbare Werken – Afdeling Maritieme Toegang

Communicatiebegeleiding Programma Energie
Case

Communicatiebegeleiding Programma Energie

Provincie Noord-Brabant

Communicatiebegeleiding bij bouwtraject en verhuis van de VRT
Case

Communicatiebegeleiding bij bouwtraject en verhuis van de VRT

VRT