20% minder CO2 samen met alle Vilvoordenaren

Vilvoorde ondertekende in 2014 het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie. Daarmee engageerde ze zich om te streven naar 20 procent minder CO₂ tegen 2020. De stad Vilvoorde ontwikkelde een klimaatactieplan om deze doelstelling te halen. Connect staat sinds eind 2016 in voor de communicatiebegeleiding van dit plan.

Vraag

Om de uitstoot van CO2 met 20 procent te verminderen, moet iedereen mee zijn. Hoe mobiliseer je een hele stad om mee te werken aan een beter klimaat? Met andere woorden: hoe bereik je een collectieve duurzame gedragsverandering? 

Aanpak

Om geitenwollensokkenclichés te vermijden legden we de nadruk op concrete (financiële) voordelen van klimaatneutraal denken en leven. Zo vond onder meer een klimaatweek plaats met workshops en filmvoorstellingen, we plaatsten klimaatbewuste ondernemingen in de kijker en er werd een scholenpakket ontwikkeld.

Resultaat

De lancering van de campagne maakte de klimaatambitie van de stad bekend bij iedere Vilvoordenaar. Dat gebeurde via de Klimaatweek, maar ook via een Klimaatkrant in elke brievenbus. Opeenvolgende campagnegolven zorgen voor blijvende activering en engagement.

Facts & Figures

  • Tijdens de Klimaatweek werden 1.000 klimaatneutrale cupcakes verspreid.
  • 155 middelbare scholieren zagen Before the Flood, de klimaatdocumentaire van Leonardo DiCaprio.
  • Bij aanvang van het project vond een klimaatdebat plaats met onder andere Nic Balthazar en burgemeester Hans Bonte.

Klimaatneutraal mag ook eens plezant zijn!

Pieter Vanheeswijck, Senior communicatieadviseur bij Connect

Meer weten over deze case?

Neem contact op met Pieter

cases

Case

Communicatiebegeleiding van Elia-infrastructuurprojecten

Elia

Case

Crisiscommunicatieplan voor het grootste scholenbouwproject in Vlaanderen

Scholen van Morgen

Case

Omgevingsmanagementplan voor hoogspanningsnetbeheerder TenneT

TenneT